Uitleg en reglement – TOER-klasse

1. Algemeen

  • De TOER-klasse is bedoelt voor equipes die willen genieten van een fraaie route zonder wedstrijdelement. Er is voor deze klasse dan ook geen sprake van een reglement en / of klassement, slechts van een uitleg van de te kiezen mogelijkheden.

2. Route opties

  • Uitgewerkt routeboek – deze optie is de meest gebruikte optie. Je ontvangt van ons een uitgewerkt routeboek waarin de route zeer gedetailleerd en eenvoudig is beschreven.
  • Digitale route – deze optie is bedoeld voor deelnemers die beschikken over een modern navigatiesysteem waarin routes kunnen worden ingeladen.

3. Navigatie opties

  • Uitgewerkt routeboek – voor de TOER-klasse is een uitgewerkt routeboek beschikbaar met een zeer gedetailleerde een eenvoudige weergave van de route. Ook als je geen enkele ervaring hebt, is deze variant eenvoudig te volgen. Elke equipe ontvangt één routeboek en een rallyschild dat aan de starttafel zal worden uitgereikt.
  • De route is in dit routeboek vermeld door middel van een aantal route opdrachten die in nummervolgorde moeten worden afgewerkt.
  • Wanneer in het routeboek afstanden vermeld worden, zijn deze altijd in kilometers weergegeven. Een afstand van 1,2 staat dus voor 1 kilometer en 200 meter. Een afstand van 0,05 is dus slechts 50 meter! Het is daarom aan te bevelen om altijd één of meerdere situaties vooruit te kijken. Hieronder zie je een voorbeeld van een stukje uitgewerkte route.

De eerste kolom geeft de volgorde van de situaties weer. In kolom 2 zie je de tussenafstand vanaf de voorgaande situatie. In kolom 3 de totaalafstand. In kolom 4 de situatie. In kolom 5 de rijrichting (RD = rechtdoor). In kolom 6 de straatnaam.

  • Digitale route – een alternatief voor de route in PDF is een digitale route. De organisatie kan de route aanleveren in diverse bestandsformaten waarmee de route kan worden ingeladen in je eigen navigatiesysteem wanneer deze daarvoor geschikt is (bijvoorbeeld TomTom, Garmin of MyRoute-app Navigation). Geef eenvoudig op het inschrijfformulier aan welk bestandsformaat gewenst is. De route is aan te leveren in de volgende bestandsformaten:
    • .GPX
    • .ITN
    • .TPF
    • .TRF
    • .KML
    • .KMZ
    • .OV2
    • .CSV
    • .TAR.GZ
  • Voor deze optie geldt dat de organisatie ervoor zal zorgdragen dat de route enkele dagen voor aanvang van het event via e-mail zal worden aangeleverd. Uiteraard ontvangen ook deze deelnemers een rallyschild dat aan de starttafel zal worden uitgereikt.

4. Meldingsposten (MP’s)

  • Hoewel er geen sprake is van een wedstrijdelement is het toch noodzakelijk om je altijd even te melden bij de MP’s. Zowel bij de start en finish als onderweg. Mogelijk hebben de officials bijzonderheden over de route te melden en anders krijg je van de bemanning instructies met betrekking tot de pauzetijden en de gang van zaken bij de betreffende MP’s.

5. Handige tips

Heb je nog niet eerder meegedaan aan een rally of toerrit? Dan volgen hier nog wat extra tips en wetenswaardigheden. In principe kun je de route rijden op de dagteller van je auto. Je zult dan bij iedere situatie in het routeboek de dagteller moeten “nullen”. Niet erg praktisch en de meer ervaren rallyrijders beschikken daarom vaak over professionele apparatuur. Een zogenaamde Tripmaster om de afstanden te meten. Een goed en voordelig alternatief voor de tripmaster is je smartphone. Voor ieder besturingstype is inmiddels wel een goede App te leveren die de belangrijkste functies van een Tripmaster kan nabootsen. We zetten er twee voor je op een rij

  • Tripmaster voor smartphone of tablet
    • Voor iPhone – de Apple App store biedt verschillende opties, maar goede ervaringen hebben we zeker opgedaan met de App met de volgende naam: “Harry’s GPS Buddy”. Als je op deze naam zoekt in de App store vind je hem probleemloos. Neem wel even de tijd om de App te leren kennen vanwege de vele mogelijkheden.
    • Voor Android – ook in de Google Play Store vind je diverse opties. De App die we getest hebben heeft de naam “GPS Tripmeter” en deze App is bijzonder gebruiksvriendelijk en nauwkeurig. Minder uitgebreid qua functies, maar de App doet wel precies waarvoor je hem nodig hebt. Een aanrader dus.
    • Tip – hang je smartphone op een handige hoogte op je dashboard zodat de navigator de App eenvoudig kan bedienen en zowel de bestuurder als de navigator het scherm kunnen aflezen.
  • Rallyschild
    • Iedere deelnemende equipe ontvangt bij de starttafel een rallyschild. Het doel hiervan is om deze goed zichtbaar voor op de auto te monteren. Dit zorgt voor herkenbaarheid onderweg. Het helpt tevens onze mediacrew om de deelnemers onderweg te spotten voor het maken van foto’s en films.
    • Dit rallyschild is voorzien van gaatjes en bij de starttafel zijn tie wraps beschikbaar om het rallyschild mee op de auto vast te maken. Gaat je voorkeur uit naar een andere manier van bevestigen? Zorg dan zelf voor het meenemen van bevestigingsmateriaal (tape, zuignapjes, etc.).
  • Ben je even de weg kwijt?
    • Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je op een bepaald moment de route bent kwijtgeraakt. Rij dan terug naar de laatst herkenbare situatie in het routeboek en probeer vanaf daar opnieuw de juiste route te vinden.
    • Kom je er echt niet meer uit? De adresgegevens van de eerstvolgende MP staan verderop in het routeboek vermeld. Rij hier naartoe en pak de route weer op bij de volgende etappe.

Heb je vragen of vind je het allemaal nog best spannend? Geeft niets! De organisatie en de meer ervaren deelnemers zijn altijd graag bereid om je vragen te beantwoorden bij de start of later bij een van de MP’s.